7 februari, 2019

FAQ

Här hittar du svar på vanliga frågor om oss.

Vad är skillnaden mellan Patienthuset och en patientförening?

En patientförening ger stöd och information samt arbetar i olika projekt för att synliggöra sina medlemmars utmaningar i sin sjukdom eller handikapp. De arrangerar ofta träffar för medlemmarna. Patientföreningar upprätthåller sin verksamhet med hjälp av medlemsavgifter, stöd och bidrag.

Patienthuset är ett kompetenscentrum som ägs och driva av kroniskt sjuka och funktionsnedsatta i ett aktiebolag. Företaget drivs med värdegrunden ”allt vi gör är för patienternas bästa”. Vi erbjuder patientperspektivet, som ”Patient Expert” till hälso- och sjukvården och företag som erbjuder vårdprodukter/-tjänster.

Har ni samarbete med patientföreningar?

Ja, de flesta av oss som arbetar hos oss har erfarenhet av arbete i en patientförening. Vi samarbetar med patientföreningar i till exempel politisk påverkansarbete, hjälper de att få fler medlemmar, skriver i deras patienttidningar samtidigt som vi ger många av deras medlemmar ett meningsfullt och betalt arbete.

Vilken utbildning har ni som jobbar i Patienthuset?

De flesta som arbetar hos oss har en högskoleexamen och har lång erfarenhet av ett specifikt yrke. Vi har en lång erfarenhet av att vara patient i vården, som apotekskunder och som användare av olika slags hjälpmedel. Många av oss är van att arbeta i grupp och i projekt.

Hur får patienterna betalt?

För oss som arbetar deltid eller heltid i Patienthuset så betalas lön ut från bolaget.

För oss som arbetar uppdragsvis så är det uppdragsgivaren som bestämmer om det är Patienthuset som ska betala ut lön till patienterna eller om de själva vill betala ut det. Om uppdragsgivaren väljer att betala ut lön till expertpatienten så tillkommer alltid en finders fee som Patienthuset fakturerar.