3 januari, 2018

Vårdutveckling

vårdutveckling

Vill ni ta in patientperspektivet i utvecklingsarbetet i er sjukvårdsverksamhet och därmed få en effektivare verksamhet som i sin tur frigör resurser?  Då har ni kommit rätt!

Svensk hälso- och sjukvård

Den svenska sjukvården står inför stora utmaningar för att möta det nya svenska samhället som har växt fram. Ett samhälle som bland annat har förändrats på grund av digitalisering som ger ringar på vattnet. Digitaliseringens utveckling har gjort att människor har fått bättre tillgång på information vilket i sin tur gjort att patienterna ställer högre krav på vården och har mer medicinsk kunskap än förut.

Hälso- och sjukvården har haft svårt att utvecklats i samma takt som det övriga samhället vilket har gjort att både vårdverksamheter, produkter och tjänster inte möter de behov som finns hos dagens patienter. Det är därför som det blir allt viktigare att ta med patientperspektivet i vårdutvecklingen!

Idag är det nödvändigt att ta in patientperspektivet ”kundens perspektiv” i alla utvecklingsprocesser. En effektiv och en högkvalitativ sjukvård kräver att både användare, sjukvårdspersonal och tjänstemän utvecklar verksamheterna – tillsammans!

svensk hälso och sjukvård en översikt 1 - Vårdutveckling

Varför ska man ta in patientperspektivet?

När man involverar patienter i sitt utvecklingsarbete så är det viktigt att man inte frågar sina egna patienter. Patienten är redan i ett underläge och det är då svårt att skapa ett jämlikt arbetssätt mellan alla i projektet. För att bidra med patientperspektivet på bästa sätt så rekommenderar vi att man redan från dag 1 välkomnar och behandlar den nya projektmedlemmen likadant som man gör med alla de andra i projektgruppen. På så sätt kan man skapa ett jämlikt projekt.

Fördelen med att anlita Patienthuset får du tillgång till personer som är patienter, brinner för att förbättra och som har projekterfarenhet. En konsult två i en!

Vi utbildar alla våra medarbetare och ser till att de har rätt attityd, brinner för att förbättra för alla patienter och kan lyfta blicken från sig själv i projektet.

Fördelar med att föra in patientperspektivet i projektet:

  • nya insikter i hur patienten tänker
  • en effektivare vårdkedja
  • förslag till förbättringsmöjligheter
  • nya arbetssätt
  • verktyg för att lättare mäta resultat (ekonomiskt och patientrelaterade)
  • bättre underlag för att ta beslut om besparingar och satsningar
  • bättre underlag för beslut om inköp av material och förbrukningsmaterial
  • en individanpassad vård där patienten är i centrum. (patientcentrering)
  • en patientsäkrare verksamhet
  • ökar trivseln för patienter och vårdpersonal

Klicka här för att läsa artikeln i tidskriften Forbes skriven av Denise Leee Yohn om varför sjukvården bör ha patientmedverkan.

Vad kostar patientmedverkan?

Patientmedverkan lönar sig alltid i form av att man minskar antal vårdskador, en bättre vårdkedja, nöjdare patienter/personal, och snabbare tillfrisknande för patienten som leder till att personen kan arbeta och bidra med skatteintäkter. En vinst för hela samhället!

De personer som arbetar hos Patienthuset får en marknadsmässig lön för det arbete de utför. De får också alltid sina resekostnader betalda.

Som kund hos oss så betalar du för tidsåtgången (per timme) alternativt ett fast pris per projekt. Du väljer! Resekostnader tillkommer.

Beställningsprocessen

  1. Kontakta oss och berätta om vad ni ska göra och vad ni vill åstadkomma.
  2. Vi diskuterar behov, förväntningar, tidsåtgång med mera.
  3. Ni får en kostnadsfri offert
  4. Uppdragsavtal och sekretess avtal tas fram och skrivs under. Sekretess gäller både för konsulten och för er verksamhet.
  5. Vi börjar arbeta med er.
  6. Ni får faktura.
  7. Vi följer upp.

Vad är Patienthuset?

Patientnätverk 300x200 - Vårdutveckling

Patienthuset är ett nationellt kompetenscentrum som samlar och erbjuder patientperspektivet.

Vi ägs och drivs av drivs av kroniskt sjuka och har ett nätverk där alla lever med en eller flera diagnoser som innebär att vi är högkonsumenter av vårdtjänster och vårdprodukter.  I vårt arbete använder vi oss av våra egna och vårt nätverks  erfarenheter av att vara patient. Kunskaper om hälso- och sjukvården får vi av Patienthusets utbildningar. Till vår hjälp har vi Sveriges största databas av olika slags information om hälso- och sjukvården.

Vi erbjuder:

Läs mer om oss här!

Har du frågor? Välkommen att kontakta vår grundare Maria Lindqvist
tel. 070-288 80 54 eller via ett e-mail till kontakt@patienthuset.com

Vill du anlita oss?